Pístový kompresor

Nejrozšířenější kompresory jsou určitě pístové, nejen kvůli své ceně, ale také např. skladnosti a velmi rychlé dostupnosti. V dnešní době není problém si během pár minut pořídit nový kompresor buď přes internet nebo z řetězce. Jestli kompresor budete používat na dofukování kol, oprášíte ho 5krát v roce, to se budete určitě při výběru řídit cenou.

Pokud už kompresor používáte více, třeba jednou týdně, volil bych lepší hobby řadu. Při každodenní potřebě kompresoru by si zákazník měl pořídit profi řadu, i když hobby kompresory vydrží také poměrně hodně. Jde akorát o to, jestli si můžete dovolit připlatit a nebo počkat na případnou opravu, to si každý musí rozhodnout sám.

  Pístové kompresory mají poměrně slušný výkon, ale horší je to s hlučností. Mezi jejich další výhody patří například dobrá manipulace, většina kompresorů je dnes standardně vybavena kolečky a držadlem pro změnu stanoviště. Také už nechybí madlo na opačné straně od držadla pro jejich přenos. Kompresory s malým výkonem jsou většinou řešeny jako jednoválcové. Dvou a více válcové kompresory dokáží vyvinout nejen větší sílu ale také mohou běžet při menších otáčkách.

Rozdíl mezi olejovým a bezolejovým kompresorem je ten, že jeden nepotřebuje olejovou nádrž pro mazání díky speciálním těsnícím a třecím kroužkům. Bezolejový kompresor se používá tam, kde v žádném případě nesmí dojít k úniku oleje do vzdušníku a dále do spotřebiče vzduchu. Většinou je využit v potravinářství, např. k vytlačování piva atd. Většina kompresorů, které jsou určeny pro airbrush stříkání je také postavena na bezolejové technice. I když si možná říkáte, že olejový kompresor bude mít delší životnost, není to úplně pravda. Pokud jde o dobrý bezolejový kompresor, vydrží stejně jako olejový, také záleží na jeho údržbě - čistý vzduchový filtr, čisté nasávání vzduchu atd.

  Vraťme se k olejovým kompresorům, princip je úplně stejný jako u osobního automobilu. Pokud kompresor nemá ve vaně dostatek oleje, zadře se. V případě, že je ho naopak příliš moc, na píst vracející se z horní úvratě do dolní úvratě působí větší síly, mazací lopatka na hřídeli nesprávně maže stěny válce a postupem času dochází k zapíkání kroužků. Pokud chcete, aby po pár letech jste našli v garáži pořád stejný olejový kompresor, měňte pravidelně olej. Záleží na používání kompresoru, nemá ho cenu měnit podle příručky po 200 hodinách, kompresor to nemusí naběhat ani za celou svojí životnost. Pokud kompresor stojí, málo se používá, olej stárne a zhoršují se mazací účinky. Potom je ideální měnit olej po 50 provozních hodinách.